Rätten till uppehållstillstånd ska inte hänga på konjunkturen

Den majoritet som stod bakom nya gymnasielagen måste ta ansvar att skapa trygghet så att de ensamkommande inte återigen hamnar i kläm, skriver Vänsterpartiets socialpolitiska grupp i Jönköping.

Migrationskommittén har lämnat sitt förslag på hur Sveriges migrationspolitik ska se ut i fortsättningen. De direktiv kommittén fick var att politiken ska vara långsiktigt hållbar, human och rättssäker. Vänsterpartiet anser att inget av detta uppnås med de förslag kommittén har lämnat.

Hållbarheten har kommit att handla om volymmål. Människor på flykt undan krig, förföljelse och ofrihet har reducerats till volymer istället för att ges de rättigheter de har att söka trygghet i ett annat land. Humaniteten och rättssäkerheten får sig en rejäl törn i kommitténs förslag som ytterligare försvårar för permanenta uppehållstillstånd och familjeåterförening. Det som tidigare var rättigheter som underlättade integrationen blir nu belöningar som vissa kan få, om de mot alla odds lyckas ta sig igenom våra stängda dörrar.

En grupp som redan är utsatt för en omänsklig migrationspolitik är de ensamkommande ungdomarna. De få som hade turen att få sin asylansökan behandlad innan 18-årsdagen fick uppehållstillstånd. För övriga var ett utvisningsbeslut det mest troliga. De orimligt långa handläggningstiderna gjorde att många hann fylla 18 år innan asylbeslutet togs, eller fick sin ålder uppskriven på ett högst rättsosäkert sätt. Många enskilda och familjer har engagerat sig och öppnat sina hem för dessa ungdomar. De har fått utbildning, och anpassats in i det svenska samhället.

Genom den så kallade gymnasielagen skulle de få en ny möjlighet. Men lagen är så dåligt konstruerad att ovisshet och oro kvarstår. Vänsterpartiet såg bristerna och försökte åtgärda dem. Allra helst hade vi sett en helhetslösning med permanenta uppehållstillstånd för de ensamkommande. Regeringen var inte intresserad och nu lever många barn och unga med konsekvenserna.

När pandemin nu orsakat en omfattande ekonomisk kris riskerar de ensamkommande som klarat av att ta sig igenom gymnasielagens nålsöga återigen att drabbas. Efter avklarade gymnasiestudier har man sex månader på sig att skaffa ett fast jobb. Provanställning räcker inte och subventionerade anställningar omfattas inte. Även i vanliga fall är det extremt svårt. I dessa tider, när arbetslöshetsstatistiken slår alla rekord, är det nästintill omöjligt. Många ungdomar finns inom äldreomsorgen, där de gör en stor insats. Alla har inte kunnat utbilda sig till undersköterska på grund av kraven på godkänt betyg i svenska årskurs 9. De har hamnat i ett moment 22, ingen examen – ingen fast anställning – inget uppehållstillstånd.

Vänsterpartiet menar att möjligheten till uppehållstillstånd ska vara rättvis och förutsägbar. Det ska inte vara de skiftande konjunkturerna som bestämmer.

De partier som stod bakom gymnasielagen har ett ansvar att se till att den fungerar. Vänsterpartiet uppmanar därför S, MP och C, lokalt och i riksdagen, att gemensamt lösa de problem som uppstått. I första hand vill vi fortsatt se en permanent lösning för de ensamkommande. Men i detta läge ser vi också ett akut behov av åtgärder som att förlänga jobbsökarperioden till ett år och att räkna in även provanställningar, korttidsjobb och subventionerade anställningar.

Den majoritet som stod bakom nya gymnasielagen måste ta ansvar att skapa trygghet så att de ensamkommande inte återigen hamnar i kläm. Vår samhällsgemenskap ska även vara på deras sida.

Vad vill de styrande i Jönköpings kommun göra för att underlätta situationen för dessa ungdomar? Vänsterpartiet har ställt frågan i en interpellation som ska besvaras på kommunfullmäktiges sammanträde 3 september.

Pontus Pfeiffer

Mona Ragnarsson