Vi ställer krav för äldreomsorgen på första maj!

Reformera och stärk äldreomsorgen!

I dessa dagar då pandemin sveper över världen och Sverige tvingas vi se konsekvenserna av tidigare gjorda politiska beslut. Det blir tydligt att äldreomsorgen inte fullt ut kunnat ge den trygghet som de äldre och deras anhöriga förväntade sig – tvärtom har brister i säkerheten drabbat såväl personal som anhöriga. Dessutom har klassamhället åter visat upp sitt fula tryne – de människor som har det svårt ekonomiskt drabbas hårdare i kristid. Detta visar med all önskvärd tydlighet att välfärden måste stärkas ytterligare!

Under många år har diskussionen om äldreomsorgen ofta handlat om besparingar och rationaliseringar av verksamheten. Den borgerliga politikens mantra har varit att sträva efter att anpassa vård och omsorg till ett företagstänkande, New Public Management (NPM), där effektivisering och tidsstudier har tillämpats. Allt skall levereras ”just in time” och lager och beredskap har urholkats. Utöver NPM har förslagen handlat om driftformer. Privatiseringar av äldreboenden, hemtjänst och annan offentlig verksamhet har drivits fram. NPM hör inte hemma i vård och omsorg. Det har inneburit försämrade arbetsvillkor i form av timanställningar, låga löner och dålig arbetsmiljö. Detta medför otrygghet och splittring även för de äldre. Inom exempelvis hemtjänsten har effektiviseringstänket medfört att de äldre tvingas möta ett stort antal personer vilket leder till försämrad kvalité.

Allt detta när fokus istället borde vara på att förbättra innehållet och kvalitén i vården och omsorgen. Vi i Vänsterpartiet har under lång tid föreslagit ökade resurser till äldreomsorgen. Resurser som krävs för att stärka kompetens och kunskap hos personalen, för att möjliggöra en god vård och omsorg och för att trygga bemanningen inför framtiden. Vi måste höja status och attraktivitet för arbete inom äldreomsorgen. Det gör vi exempelvis genom högre löner, ökat inflytande över arbetsdagen och en kortare arbetsdag.

Det gäller att lära av den kris vi nu upplever och reformera äldreomsorgen så att den svarar mot de behov som finns nu och i framtiden. Äldreomsorgen måste vara hållbar i alla situationer – med eller utan pandemi.

Vänsterpartiets krav för äldreomsorgen denna Första Maj är tydliga.

• Inga vinstdrivande företag i äldreomsorgen
  • Bra arbetsvillkor och löner
  • Självstyrande arbetsgrupper i hemtjänst och boenden
  • Ingen tidmätning i hemtjänsten (TES)