Äldres rätt till ett meningsfullt liv – hela livet!

Vänsterpartiet lämnar in motion till Kommunfullmäktige –
Äldres rätt till ett meningsfullt liv – hela livet!

Det senaste året har äntligen äldreomsorgen hamnat i focus och diskuterats mycket, men tyvärr av sorgliga anledningar. Vänsterpartiet har sedan tidigare drivit, och nu också fått gehör för frågor kring äldreomsorgen, bland annat i form av satsningar på utbildningar och bättre arbetsvillkor för de anställda.

Men det finns fortfarande allvarliga frågor kring äldreomsorgen när det handlar om möjligheter till social samvaro och meningsfulla aktiviteter för de äldre i äldreomsorgen och i hemtjänsten. Nu när många missförhållanden blivit tydliga måste också dessa frågor tas på största allvar. Ensamheten och den psykiska ohälsan är sedan länge oacceptabelt stor bland de äldre! Här finns verkligen mycket att göra och Vänsterpartiet lämnar i sin motion flera förslag på förbättringar. Det skall vara en rättighet att få tillgång till social samvaro, samtal, stimulans och aktiviteter, utifrån egna intressen, oberoende av på vilket boende eller avdelning man vistas på. Det får inte handla om enskilda medarbetares initiativ utan vara en självklar del av omsorgen överallt i kommunens äldreomsorg.

Vänsterpartiets förslag:

• Att varje enhet/avdelning på särskilda boende upprättar en plan för vardagsaktiviteter, som genomförs i samverkan mellan personal och boende.
  • Att personalen ges förutsättningar att genomföra planen.
  • Att enhetschefer och personal erbjuds utbildning om aktiviteters betydelse för hälsan.