Än finns det hopp

Klimatomställningen har hittills gått alldeles för långsamt. Förlorade år måste kompenseras med mer drastiska åtgärder. Det kommer att bli kännbart. Med en rättvis fördelning av det utrymme vi har, finns det ändå hopp. Vi kan leva ett bra liv men det kommer att bli annorlunda mot dagens.

Jönköpings kommun har äntligen kommit igång med att göra en koldioxidbudget för sin verksamhet. Den ska visa hur mycket vi årligen måste minska våra koldioxidutsläpp för att i tid nå nollutsläpp. Det handlar om att ta bort minst 10 procent av utsläppen varje år. För att detta ska bli verklighet måste budgeten också peka ut hur och när olika åtgärder ska sättas in. Det kan förhoppningsvis få fart på de politiska besluten.

Vänsterpartisterna Hariz Dedic, Thordis Samuelsson, Julia Löf, Kristoffer Wolke, Johan Tiger och Ciczie Weidby i samspråk på klimatdemonstration med Fridays For Future.

9 ton koldioxid släpper en medelsvensk ut per år. För att begränsa temperaturhöjningen till 1,5 grader måste utsläppen ner till högst 1 ton per person. En viss del kan vi göra på egen hand men många av åtgärderna kräver politiska beslut, inte minst för att göra klimatomställningen rättvis. För att vi var och en ska kunna leva ett klimatvänligt liv måste politiken ge oss förutsättningarna. Ska bilen ställas måste det finnas fungerande kollektivtrafik och säkra cykelvägar. Ska fossildrivna bilar bytas mot eldrivna måste det finnas laddmöjligheter. Ska vi plastbanta måste förpackningsindustrin ta sitt ansvar och återvinningsföretagen få hjälp på traven.

Fler cykelvägar, solceller och energisnåla byggnader i trä är sådant som Vänsterpartiet i Jönköping vill ha satsningar på. Känslan av att omställningen går för långsamt infinner sig ofta men ibland dyker ljuspunkter upp. Teknikutvecklingen har gjort solcellerna prismässigt överkomliga och rent av lönsamma. Byggande i trä visar sig fördelaktigt ur många synvinklar, inte bara för klimatet. Elcyklarnas intåg gör det enklare att cykla även för dem som bor i kommunens högre belägna delar. Teknikutvecklingen inger hopp men den löser inte hela klimatomställningen.

Vänsterpartiet vill bygga ut och bygga ihop cykelvägnätet. I bild syns den nya cykelvägen från Österängen till Oset.

Jönköpings flygplats har inget berättigande i vår klimatomställda kommun. Flyg hör till de aktiviteter som måste minska om vi ska ha någon chans att klara målen. Det gäller både charter, reguljär- och fraktflyg. Bränslebyte eller elflygplan kan inte lösa flygets utsläppsproblem i närtid. I flygplatsbolaget skickas det årligen in över 30 miljoner skattekronor, varav det mesta kommer från Jönköpings kommun. Här kan man med rätta fråga ”Vad fan får vi för pengarna?” Vänsterpartiet har länge krävt att kommunen avvecklar sitt förlusttyngda flygplatsbolag och istället satsar på den lokala kollektivtrafiken.

Det finns en gräns för vad vår gemensamma planet Jorden kan leverera. Med dagens globala kapitalistiska system har vi fått en rovdrift som snabbt för oss mot den gränsen. Det politiska systemet har inte velat eller orkat stoppa rovdriften. I demokratiska länder kan vi påverka den politiska viljan när det är val men det räcker inte. Det måste också till en stark folklig opinion. Glädjande nog finns och växer den i många länder, inte minst bland ungdomar. Än finns det hopp!

Thordis Samuelsson, ledamot i kommunstyrelsen

5 vänsterkrav för klimatet

• Bygg ut och bygg ihop cykelvägnätet
  • Satsa mer på kollektivtrafik