Har feminismen gått för långt i Jönköping? Nej!

Har feminismen gått för långt i Jönköping? Är vår kommun jämställd? Nej och nej. Mäns våld mot kvinnor har ökat under pandemin. Prostitutionen är fortsatt utbredd i vår kommun. Det finns fortfarande ett oskäligt lönegap mellan män och kvinnors löner i de kommunala förvaltningarna. Det minskar men inte tillräckligt snabbt. Bland kommunens anställda är
kvinnors sjukfrånvaro högre än männens och den är högst inom äldreomsorgen. I kommunens mansdominerade yrken ingår arbetsskor i de kostnadsfria arbetskläderna. I yrken, som är kvinnodominerade, särskilt inom vård- och omsorg, är detta ingen självklarhet. Pandemin med distansundervisning har försämrat flickors psykiska hälsa. Tjejer i gymnasieåldern mår allra sämst och upplever mest stress. I vår budget föreslog vi en förstärkning med tre skolpsykologer på gymnasierna, men fick inte gehör.

Är allt hopplöst då? Nej är svaret även på den frågan. Under
mandatperioden har Vänsterpartiet tagit initiativ till några av de viktigaste jämställdhetsreformerna som kommunfullmäktige har klubbat igenom. Tack vare Vänsterpartiet ska kommunen nu utreda förutsättningarna för införande av kostnadsfria arbetsskor i förskola, hemtjänst och äldreboenden. Jämställda utbetalningar införs nu som norm i kommunens utbetalningar av
försörjningsstöd. Anställda inom Socialförvaltningen ska få utbildning i hur ekonomiskt, psykiskt och fysiskt våld i hemmet och relationen kan upptäckas och förhindras. Jönköpings kommun ska starta stödmottagningar för både dem som säljer och köper sex mot ersättning. Kommunen ska också utbilda sin personal som kommer i kontakt med unga eller vuxna som kan ha erfarenhet av sex mot ersättning och arbeta med attityder till sexköp i syfte att minska efterfrågan på köp av sexuella tjänster. Feministiska segrar som vi är otroligt stolta över! Vi i Vänsterpartiet arbetar varje dag för att öka jämställdheten i Jönköpings kommun. Vi kommer att fortsätta tills internationella kvinnodagen bara är en dag för att fira, inte att kämpa för
självklarheter.

Julia Löf och Michella Zayat
Vänsterpartiet i Jönköpings kommun.