Kulturhotell på Tändsticksområdet

Jönköping behöver ett Kulturlyft!

Det råder stor lokalbrist för kulturlivet i Jönköping. Vissa replokaler för band har 20 års väntetid. Vi i Vänsterpartiet tar det svenska musikundret på allvar – vi ser det stora behovet för all scenkonst. Jönköpings kulturliv förtjänar bättre än att verka i rivningsobjekt.
Därför föreslår vi:
• att det skapas ett hus, ett Kulturhotell, för musikgrupper och scenkonst.
• att detta hus ska finnas på Tändsticksområdet, förslagsvis i B-huset.
• att verksamheten bedrivs i samarbete mellan kommun, studieförbund och föreningsliv.
Motionen är inskickad och går att läsa framöver.

Öppna ett repotell på Tändsticksområdet

Ett bra utbud av repetitionslokaler för musik och scenkonst är en nödvändigt för ett levande konst- och kulturliv. Efterfrågan på replokaler med god standard är stor. Utan tillräckliga möjligheter att träna och repetera för band och artister riskerar den lokala kulturscenen att utarmas.
I Stockholm sker en storsatsning. Våren 2023 öppnar ett så kallat repotell på Sergels torg. På tre våningar och 2 600 kvadratmeter samlas replokaler, studior, konferensrum, samarbetsytor och livescen.
Inspirationskälla till The Node är bland annat det kommundrivna Øvingshotellet i Oslo, som används av amatörer, semi-professionella och professionella kulturutövare.
Två heta exempel från två nordiska huvudstäder. Vår kommun befinner sig inte i samma klass, varken storleksmässigt eller rörande utbud – men Jönköping växer! Vi har en unikt rik musiktradition med många utövare och ett levande förenings- och kulturliv. De är väl värda bättre villkor!
Jönköping förtjänar ett hus med ändamålsenliga och bokningsbara repetitionslokaler för musik och scenkonst, väl utrustade och med varierande bokningsalternativ. Därför föreslår vi att det öppnas ett repotell som möter befintliga behov och kan utgöra en social mötesplats för olika åldrar, uttryck och stilar.
Det bör finnas i nära anslutning till Resecentrum, då många utövare kommer resande ”utifrån”. B-huset på Tändsticksområdet – ett stenkast från Kulturskolan – är mycket väl lämpat för detta.
Studieförbunden är viktiga och utför ett bra arbete med att tillgodose behovet av replokaler. Låt oss med detta som utgångspunkt gå vidare. Jönköping behöver ett kulturlyft!
JP 2022-09-10