Lucia-stoppet visar att SD vill kontrollera kulturen

Tänk dig att du är musikelev på en folkhögskola och det nalkas Lucia. Oftast börjar luciasångerna övas in redan i september. Vem skall koras till Lucia?

Dagen närmar sig, man är nervös. Vilken ära att få lussa på regionfullmäktige. Region Gävleborg med Sverigedemokraterna i spetsen sätter stopp! Att Lucian inte identifierar sig som kvinna är tydligen skäl nog för att regionfullmäktiges ordförande ska ställa in hela luciafirandet, en tradition man annars säger sig värna.

Björn Söder twittrar, “Kulturen ska vara fri. Men det som finansieras genom skattemedel ska givetvis kunna påverkas av politiker…” Kulturen ska vara fri. MEN.

Det är ingen hemlighet för någon att Sverigedemokraternas kulturpolitik ligger som en våt duk över konstnärlig frihet. Argumentationen om skattemedel är så urvattnad att duken droppar på Lucias ansikte. Det handlar inte om skattemedel. Om så var fallet hade transpersoners rättigheter varit löst för länge sedan med tanke på självmordsstatistiken.

Detta handlar om rent och skärt förtryck. Att stoppa ett luciatåg med en icke-binär Lucia är bara ännu ett exempel på hur SD attackerar kulturen och hbtqi-personers rättigheter.

Trygghet och tradition säger Sverigedemokraterna, trygghet för vem? Lucian från Gävleborg har ingen trygghet, hen har inte ens rätten att lussa med sin klass.

Principen om armlängds avstånd till kulturen är en tradition inom Sverige som upprättades med anledning av Nazityskland och den politiska styrning av konsten som skedde under andra världskriget. Vi som i höstas bevittnade Jan-Ove Lipponens (SD) utspel under den kulturpolitiska debatten som hölls på Ödlan kan konstatera att detta är en tradition som SD inte heller värnar om här lokalt.

Lipponen har åsikter om vart, hur och när kulturen skall få uttryckas i Jönköpings kommun. Lipponen uttrycker när det i debatten diskuteras bidrag till kulturföreningar ”…Konstutställning i skogen för maskar och svampar – sånt vill vi inte se här.”

Vilket är ett förlöjligande och ett ställningstagande om det konstnärliga innehållet.

Låt dig inte luras av att Sverigedemokraterna bryr sig om trygghet, tradition och skattemedel. Den kontroll och censur som SD förespråkar är inte bara ett hot mot konstnärlig frihet och hbtqi-personer, det är ett hot mot demokratin.

Vi i Vänsterpartiet ser högst allvarligt på inskränkningarna som görs på våra folkhögskolor och bibliotek. Inte bara berövar de en ung persons rätt till att vara Lucia utan även hindrar högläsning utfört av dragqueens på våra bibliotek. Detta queerförakt är ett systematiskt, vidrigt och dödligt förtryck.

Förtrycket börjar inte med att förbjuda, det börjar med att förhindra.

Alexandra Lann (V)

Ledamot kommunfullmäktige, Jönköpings kommun