Satsa på näringslivet – lägg ned flygplatsen i Jönköping

Flygplatsområdet är stort, större än hela Hedenstorps industriområde och kan naturligt länkas ihop med detta. Dessutom har kommunen nyligen köpt ett område utmed R 40, beläget omedelbart väster om flygplatsen.

Med god planering skulle dessa områden tillsammans bli ett tillräckligt stort verksamhetsområde för fungerande kollektivtrafik och annan infrastruktur.

Kommunens utbyggnadsstrategi för 200 000 invånare ska peka ut lämpliga områden för bostäder och arbetsplatser. Utgångspunkten är att all utbyggnad ska vara hållbar enligt Agenda 2030.

Hållbarhet innebär bland annat att vi inte ska ta jord- och skogsbruksmark i anspråk för byggande. Denna mark behövs för livsmedelsproduktion, träråvara, biologisk mångfald och klimatet.

Flygplatsen är ett praktexempel på mark som med fördel kan omvandlas till industri- och verksamhetsmark. Markförsäljningen där skulle ge kommunkassan ett avsevärt tillskott, uppåt en miljard kronor. Nu hyr Jönköpings kommun ut marken till sitt eget (och snart också regionens) flygplatsbolag, Jönköping Airport AB.

Jönköping Airport har ända sedan starten 2010 gått med mångmiljonförluster, förluster som får täckas av kommunkassan. 2021 blev det 25 miljoner kronor och det finns inget som talar för att flygplatsen någonsin kommer att gå ihop sig. Att i dagsläget, då kommunen har stora utvecklingsbehov och när världen är mitt i en klimatkris, satsa stora pengar på att driva flygplats är ansvarslöst.

Men beredskapsflygplats för sjukvård, brandflyg, polis, militär med flera? Visst, men det är extratjänster som blir oerhört kostsamma på en flygplats som är i drift så lite som Jönköpings flygplats.

Beredskap i sig kan aldrig bära flygplatsen. Ingen kommer att kunna driva ett lönsamt inrikesflyg, inte ens med elflygplan. Den helt nödvändiga klimatomställningen gör att vi i nutid måste minska på charterresandet.

Vi kan heller inte hålla på att flygfrakta e-handelsvaror för att de ska vara framme dagen efter beställning.

Reservdelar till olika verksamheter kommer fram lika fort om de går via till exempel Landvetter. De tre fraktföretag som använder Jönköpings flygplats kör fyra dagar i veckan och ägnar sig mest åt omlastning för vidare transport ut i Norden.

Det är inget som gynnar regionens näringsliv. Det enda som nu bör landa hos Jönköpings Airport är en avvecklingsplan.

Bob Lind (MP)

Förste vice ordförande tekniska nämnden, Jönköpings kommun

Thordis Samuelsson (V)

Ledamot i kommunstyrelsen, Jönköpings kommun