Välfärden är allas, den är din och min.

När du hör ordet välfärd så tänker du kanske på att få gå i skolan, få vård när du är sjuk eller få hjälp när du blir äldre. Men välfärden är också många andra saker som vi tillsammans har bestämt att alla ska få ta del av för en god färd genom livet. När du dricker ett glas vatten, laddar dina batterier med en simtur i simhallen, läser en spännande bok från biblioteket eller möter våren på en promenad i något av våra vackra naturreservat får du också en bit av välfärden.

Välfärden är allas, den är din och min. Vi i Vänsterpartiet arbetar för att den ska räcka till alla. För oss är det självklart att vi tillsammans ska äga och bestämma över våra gemensamma resurser, som till exempel skolor och äldreboenden. Borgarnas marknadsexperiment med våra barn, unga och äldre tar slut i höst. Då röstar vi bort marknadskolan och sätter stopp för vinster i välfärden!

Välfärden ska vara stark och närvarande i människors liv, i hela Jönköpings kommun. Vi i Vänsterpartiet tycker att samhället måste motverka obalansen och klyftorna mellan olika delar av kommunen. Vi vill satsa på offentlig service för vi vet att det påverkar utvecklingen och framtidstron åt helt rätt håll. Skola, vård och omsorg ska finnas i alla kommundelar och det ska finnas goda möjligheter att göra hållbara val för dina resor, din bostad och ditt vardagsliv oavsett var du bor i kommunen. Med Vänsterpartiets segrar som sommarkulturskola och kulturgaranti får alla barn lika möjligheter att delta i kulturverksamhet oavsett om de bor på Bymarken, Råslätt eller i Norra Unnaryd!

Jönköpings kommun ska vara en solidarisk och trygg kommun att växa upp och leva i. Samhället har ett särskilt ansvar för att se till att de som faller landar mjukt i det sociala skyddsnät som vi gemensamt väver. De som behöver hjälp ska få rätt stöd och samhället ska spela en aktiv roll för att jämna ut förutsättningarna för alla. Vi har ett samhällsklimat som är kallare och hårdare än någonsin, där rasism, sexism, funkofobi och homofobi skapar otrygghet. Vi
vill skapa en trygg och öppen kommun genom en stark gemensam välfärd och frihet från alla former av förtryck och diskriminering.

Under mandatperioden har vi fått igenom att alla anställda inom kommunen som har kontakt med barn och unga ska få utbildning i HBTQI-frågor för att säkra att alla blir tryggt och likvärdigt bemötta. Vi har fått igenom satsningar på
utbildning för socialtjänsten för att upptäcka och förhindra mäns våld mot kvinnor. Vi har drivit på för satsningar på antirasistiskt arbete. Och tack vare Vänsterpartiet kommer Jönköpings kommun starta stödmottagningar både för
dem som köper och säljer sex mot ersättning! En röst på Vänsterpartiet kommer alltid vara en röst för allas lika värde och rättigheter och mot de krafter som hatar och hetsar. Och självklart ska den som flyr krig och vedermödor, oavsett om de kommer från Ukraina eller något annat land, få en fristad och ett nytt hem i vår kommun.

Många barn och unga idag känner stark stress och press. Och inte blir det bättre av att de måste bära mänsklighetens samlade klimatskuld på sina axlar. Generationer av makthavare har svikit dem, har svikit oss som har förstått för längesen att kapitalismens rovdrift på människor och miljö hotar hela vår existens. Klimathotet är akut, det är här och nu och det räcker inte med enskilda individers insatser, utan det krävs stora systemförändringar och det är samhällets uppgift. Under den här mandatperioden har koalitionen gjort vissa satsningar iallafall och det är vi tacksamma för, för vi hade legat ännu mer pyrt till med bilhögern vid ratten.

Ibland framställs det som att vi är klara, att vi i Sverige inte behöver göra mer. Men, vi klarar inte ens våra egna klimat- och miljömål i kommunen. Vi klarar inte ens våra nationella miljömål. Vi är långt ifrån klara. Det är som en deadline
som hela tiden skjuts upp och problemet och livsviktiga investeringar läggs över på kommande generationer. Vi halkar efter här. Vi halkar efter i Jönköpings kommun, i bygget av ett hållbart samhälle i hela vår kommun. Om sju och ett halvt år ska vi vara fossilfria i Sverige. Det har vi lovat kommande generationer. Hur ska vi klara det? Det är därför vi i Vänsterpartiet hela tiden har velat göra mer än koalitionen och bilhögern. En förälder tjatar inte på sitt barn för att det är kul, utan för att bussen går om fem minuter och gympaväskan är inte packad och läxan är inte klar.

Att hejda klimatförändringarna är vår mest akuta uppgift.

Att hejda klimatförändringarna är vår mest akuta uppgift. I all verksamhet och planering som kommunen har rådighet över ska åtgärder för minskad klimatpåverkan vara obligatoriska. Vi vill investera i energieffektivisering och
solceller på alla lämpliga kommunala fastigheter. Vi vill att kommunen bygger mer i trä, som låter hyreshus och skolbyggnader binda koldioxid i många år framöver. Vi vill bygga fler cykelvägar längs större länsvägar, i de mindre orterna och bygga ihop det trasiga och ologiska cykelnätet i Jönköping och Huskvarna. Vi vill planera samhället så att det underlättar för cykling och kollektivtrafik där det är möjligt och med pendelparkering för den som är tvungen att ta bilen.

I tider av klimatkris kan vi heller inte driva en kommunal flygplats. Numera äger regionen andra hälften, men den går lika mycket back för det. Jönköping airport har gått med ca 26 miljoner kronor i förlust varje år den här mandatperioden. 26 mkr skulle räcka till att bygga dubbelt så mycket cykelvägar varje år, eller ha 43 fältsekreterare anställda, eller 32 skolpsykologer eller att installera en himla massa solceller. Ja ni fattar, en massa pengar går åt till en klimatskadlig flygplats som aldrig kommer att gå med vinst. Lägg ner flygplatsen!

Tillväxt kan aldrig vara viktigare än rent dricksvatten. Vi vill göra hela Vättern till ett riksintresse för dricksvatten. Militären ska inte få skjuta skarpt i Vättern, det är ju helt befängt! Vi ska begränsa utsläppen av PFAS och miljögifter. Och vi ska absolut inte ha någon gruva i Norra Kärr!

Vi går till val för att möta några av de största utmaningarna vårt samhälle står inför: klimathotet och den ökade ojämlikheten. Vi har lösningarna, de konkreta förslagen och modet att utmana. Nu är det dags att utjämna spelplanen för alla kommuninvånare samtidigt som vi tar ett krafttag för klimatet.

Vi har en mandatperiod på oss att klara målet om 1,5 graders uppvärmning. Därför är det nu viktigare än någonsin att du röstar rött och grönt på valdagen den 11 september. På ett parti som inser allvaret, som kommer driva på för en kraftfull omställning av samhället på bred front och som förstår att det enda sättet att klara av det här är att göra det tillsammans. Och det partiet är Vänsterpartiet.

Julia Löf

Listetta Vänsterpartiet Jönköpings kommun