Valplattform för Vänsterpartiet Jönköping 2022

VÄLFÄRDSPOLITIK
FÖR KLIMATEN, JÄMLIKHETEN OCH JÄMSTÄLLDHETEN

Valplattform för Vänsterpartiet Jönköping 2022

Ojämlikhet skapar ofärd. Den påverkar skolresultat, förväntad livslängd, social rörlighet, psykisk och fysisk hälsa.

I dess kölvatten följer droger och kriminalitet. Ojämlikhet är
grogrund för utanförskap, intolerans och rasism och påverkar hur vi ser på varandra.

Privatiseringar leder till vidgade klassklyftor och ökad segregation. Medborgarna förvandlas till kunder och demokratin krymper.

Alldeles för lite har gjorts för att minska de klimatpåverkande utsläppen. Många människor drabbas av följderna av ett allt varmare klimat.

Vi vill vända utvecklingen!

Vänsterpartiet vill bygga ett rödare och grönare Jönköping

För oss är jämlikhet och jämställdhet grunden i det goda samhället. Det bygger vi med konsekvent välfärdspolitik!

Känner vi oss delaktiga i samhället skapas trygghet. Ju mer jämlikhet, desto mer tillit och förtroende människor emellan.

Kommunen ska vara en sammanhållande och drivande kraft för ett samhälle där alla kan utvecklas och få ett bra liv. Skola, vård och omsorg är ett gemensamt ansvar och ska
förvaltas gemensamt.

Att hejda klimatförändringarna är vår mest akuta uppgift. I all verksamhet och planering som kommunen har rådighet över ska åtgärder för minskad klimatpåverkan vara obligatoriska.

Tillsammans bygger vi det solidariska Jönköping!

ETT RÖDARE JÖNKÖPING

Välfärd för trygghet och välbefinnande

Ojämlikhet ökar riskerna för utanförskap, drogmissbruk och kriminalitet. Tidiga insatser kan förebygga större problem längre fram i livet.

Psykisk ohälsa i ungdomen riskerar att skapa ett livslångt lidande. En orsak är den stress och prestationskultur unga utsätts för. Flickor mår sämre än pojkar. Ohälsan är klassrelaterad. Klyftorna mellan barn från rika och fattiga familjer ökar. Barn i de lägsta inkomstgrupperna mår allt sämre psykiskt.

En trygg bostad är en mänsklig rättighet. Allmännyttan ska fortsatt vara välskött och en stark social kraft i de prioriterade områdena.

För att motverka utslagning och kriminalitet krävs ett brett och förebyggande samarbete mellan kommun, myndigheter och ideella krafter.

Många barn och kvinnor utsätts för våld i nära relationer. Stödet till kvinno- och tjejjouren ska öka och vara långsiktigt. Arbetet mot hedersrelaterat våld måste intensifieras.

Förebyggande arbete är avgörande för att bekämpa alkohol- och drogmissbruk. Kommunen ska samverka med föreningslivet för att minska droganvändningen. Fler drogfria mötesplatser för barn och unga ska erbjudas.

Vänsterpartiet vill

• stärka samverkan mellan fältsekreterare, skolornas elevhälsa, skolpersonal, fritidsgårdar, polis, föreningar och föräldrar.
  • satsa på att fler barn och ungdomar, särskilt flickor, ska delta i kultur- och fritidsaktiviteter.
  • skapa fler drogfria mötesplatser för barn och unga.
  • att män och kvinnor, som lever i missbruk, ska ha möjlighet till vård och boende på lika villkor i vår kommun.
  • öka stödet till kvinno- och tjejjourer.
  • ta krafttag mot våld i nära relationer och stärka arbetet mot hedersrelaterat våld.

En likvärdig skola för alla barn och unga

Skolan är en gemensam angelägenhet och ska drivas i offentlig regi. Marknadsskolan segregerar, dränerar kommunen på resurser och göder vinstintressen. En sammanhållen skola river klassbarriärer, utvecklar demokratin och bygger framtiden.

Sommarkulturskola motverkar sociala klyftor och bidrar till ökad integration.

Skolan ska vara en trygg plats för alla elever. Skolan ska arbeta aktivt med anpassningar för en god arbetsmiljö utifrån alla elevers olika förutsättningar.

En skola ska omges av grönska. Skolgårdarna är viktiga för lek, sport och aktiviteter, men även för samtal, enskildhet, sinnliga upplevelser och stillhet. Detta ska främjas.

Vuxenutbildningen stärker möjligheterna att utveckla kunskaper och nå yrkeskompetens. I Jönköping upphandlas den. För att höja kvaliteten ska den huvudsakligen utföras i
kommunal regi.

Vänsterpartiet vill

• tillföra mer resurser till skolan, fler behöriga lärare och mindre klasser.
  • stärka arbetet mot psykisk ohälsa och ge elevhälsan mer resurser.
  • ha läxhjälp på alla skolor.
  • avlasta lärare från administration och uppgifter som inte tillför kvalitet i arbetet.
  • anställa fler skolsocionomer,
  • ha en skola med god arbetsmiljö där tempot skruvas ner.
  • ha en likvärdig skola där alla elever har rätt att ta del av kultur och vetenskap inom skolans ram.
  • att vuxenutbildningen, för att garantera kvalitet och kontinuitet, huvudsakligen utförs i kommunal regi.

Ett starkt föreningsliv

Ett rikt kultur- och fritidsliv som är tillgängligt för alla bygger mångfalden och stärker demokratin. Ett starkt kultur- och föreningsliv är av stor betydelse för kommuninvånarnas
välbefinnande. Våra föreningar är en viktig kraft för barns och ungas fysiska, psykiska och sociala hälsa.

Möten människor emellan ger möjlighet att tolka vår verklighet och andras sätt att tänka och känna. Det motverkar inskränkthet, intolerans och rasism.

Kulturskolan är viktig för barns och ungas möjlighet att utöva musik, teater, dans och bild. Den bör ges mer resurser och fler uppgifter!

Det råder stor ojämlikhet rörande villkoren för barn och unga att ta del av och utöva kultur och idrott. Även jämställdheten brister: flickor från familjer med sämre ekonomiska och geografiska förutsättningar deltar mindre i verksamheterna. Kultur och fritid är inte en utgift – det är en investering!

Vänsterpartiet vill genom ett kulturlyft

• att barn och unga i alla stadsdelar och kommundelar ges likvärdiga villkor att delta i kultur- och fritidsaktiviteter.
  • främja amatörkulturen och ge musik- och teatergrupper tillgång till ändamålsenliga lokaler.
  • att skolor kvällstid ska kunna användas av amatörgrupper och föreningsliv.
  • bygga en utomhusscen för musik och teater vid Värendsberget i Stadsparken.
  • återupprätta turistbyrån.
  • ha en fortsatt satsning på sommarkulturskola.
  • utöka stödet till föreningsdrivna idrottsanläggningar och öka möjligheterna till spontanidrott.

Ett självbestämmande liv och en värdig ålderdom

God vård och omsorg för alla – på lika villkor och utifrån behov, solidariskt finansierad via skattsedeln – är vår självklara utgångspunkt inom både funktionshinderomsorgen och äldreomsorgen.

Vi ska ha en omsorg i kommunal regi med hög kvalitet – tillgänglig, trygg och likvärdig. Det kräver hög kvalitet genom välutbildad och kompetent personal med trygga och goda
anställningsvillkor. Inga privata vinstintressen i omsorgen!

Måltiderna inom hemtjänst och på äldreboenden ska vara en källa till njutning och hälsa. Det ska finnas valmöjligheter där olika smaker tillgodoses.

Rätten till assistens ska stärkas. Alla LSS-insatser, till exempel kontaktperson, servicebostad och ledsagning, ska utvecklas. Personliga ombud ska finnas i kommunens regi.
Möjligheten till självbestämmande ska stärkas. Alla invånare i vår kommun ska ha goda villkor för att delta i politik och kultur- och föreningsliv utifrån sina förutsättningar.

Teknisk utveckling i all ära – vård och omsorg består framför allt av möten människor emellan. Hög personaltäthet är en självklarhet!

Ge personalen mer makt och inflytande över sina arbeten.
Påbörja en arbetstidsförkortning!

Vänsterpartiet vill

• befria omsorgen från privata vinstintressen.
  • att utevistelser, motion, kultur och sociala aktiviteter ska ingå i äldreomsorgen.
  • erbjuda två rätter att välja på till lunchen på äldreboendena.
  • uppmärksamma psykisk ohälsa hos äldre – de ska ha rätt till hjälp och samtalsstöd.
  • att alla ska ha rätt till en god rehabilitering.
    ha mindre och självstyrande hemtjänstgrupper och avskaffa minutstyrningen inom hemtjänsten.

Det facklig-politiska arbetet behövs

Vänsterpartiet vill bidra till att Jönköpings kommun upplevs som en attraktiv arbetsgivare. Vänsterpartiet har en tät dialog med fackliga företrädare så vi vet vad som efterfrågas för att nå detta mål.

Vänsterpartiet står stadigt med sina rötter i arbetarrörelsen och kommer fortsätta driva på en politik för jämställdhet, lika lön för lika arbete, minskade inkomstklyftor och
arbetstidsförkortning.

I vår politik är den självklara utgångspunkten trygga anställningar och hög personaltäthet. Kommuninvånarna ska erbjudas en bra välfärd och personalen som utför arbetet ska ges goda förutsättningar att kunna leverera detta.

Vänsterpartiet vill

• att kommunen vid alla upphandlingar, inklusive konsulttjänster, ska ställa krav på att
    kollektivavtal finns och säkerställa att dessa uppfylls.
  • att kommunens friskvårdspolicy stärks ekonomiskt och att den i större utsträckning tillgodoser de kommunanställdas önskemål om en större bredd
    av aktiviteter, möjlighet till friskvård på arbetstid och att friskvården kan utövas närmare hemmet.
  • börja med sex timmars arbetsdag inom äldreomsorgen,
    att personal ges reell makt att kunna påverka arbetstid, bemanning, anställningar och arbetets organisering.
  • att kostnadsfria arbetsskor blir norm inom äldreomsorgen.

ETT GRÖNARE JÖNKÖPING

Klimatomställning nu!

Klimatet är en ödesfråga. Alla politiska beslut måste ta hänsyn till detta. Vi vill göra det möjligt för kommunens invånare att leva hållbart. Vänsterpartiet kräver en verklig klimatomställning – nu!

Vi behöver bygga staden mer energieffektivt och resurssnålt, ofta av trä. Husen bör ha solceller eller sedumtak. Grönska och träd minskar riskerna vid värmeböljor eller skyfall och ger också trivsel.

Cykeltrafik tar liten plats, förorenar och bullrar inte och förbättrar folkhälsan och miljön. För att fler ska ställa bilen måste det vara enkelt, snabbt och säkert att cykla.

Kollektivtrafiken ska förbättras, det handlar bland annat om turtäthet, komfort, trygghet och snabbhet. Utred förutsättningarna att återinföra spårvagn i Jönköping!

Vare sig centrala grönytor eller jordbruksmark i kommunen ska bebyggas. Kommunens krisberedskap och livsmedelstrygghet behöver förbättras.

Kommunens inköp ska vara miljömässigt hållbara, till exempel inköp av elektronik.

Flyget är resursförstörande. Det är inte en kommunal uppgift att subventionera en flygplats med skattemedel. Lägg ned den och använd marken bättre!

Vänsterpartiet vill

• kraftfullt ställa om vår stad, bland annat genom att bygga mer i trä.
  • sätta solceller på kommunala byggnader och främja förnybar energi.
  • värna och utveckla parker, gröna stråk och stadsodlingar.
    bygga sammanhängande cykelvägnät och skilja gångvägar från cykelvägar.
  • förbättra kollektivtrafiken, bl.a. utreda återinförande av spårvagn.
  • anpassa kommunala byggnader, bland annat äldreboenden, till varmare klimat.
  • avveckla flygplatsen och använda marken till industrimark.

Värna Vättern!

Vättern är en av Sveriges största och viktigaste vattentäkter och förser idag 300 000 människor med dricksvatten. Hot mot vattenkvaliteten, som gruvdrift och försvarets skjut- och flygövningar, måste undanröjas.

Den ständigt pågående tillförseln av mikroplaster,
PFAS och andra giftiga ämnen ska motverkas. Jönköpings kommun ska samarbeta med övriga kommuner runt Vättern för att skydda Vättern.

Vänsterpartiet vill

• förklara hela Vättern som riksintresse för dricksvatten.
  • förhindra att miljö- och hälsoskadliga ämnen hamnar i vattnet.
  • inte tillåta militära skjutövningar i Vättern.
  • stoppa en gruva i Norra Kärr.