Vänsterpartiet Jönköping har antagit kommunlista. De representerar Vänstern efter valet.

I helgen samlades Vänsterpartiet Jönköping för årsmöte i Kristinagården. Ett drygt trettiotal vänsterpartister deltog och utöver vanliga årsmötesförhandlingar var den stora punkten antagande av kommunlista till valet. Årsmötet gästades av Christin Stormvall från Tranemo, politisk sekreterare för Vänsterpartiet i Västra Götalandsregionen, som höll i ordförandeklubban.
Vänsterpartiets inflytande i kommunpolitiken har ökat rejält under verksamhetsåret. Ett rekord i antalet bifallna motioner och säryrkanden har slagits. Vi har också sett en uppgång i medlemsantal i partiföreningen som vi normalt bara ser i valrörelser. En grundlig kommunpolitikerutbildning med sju träffar hölls under hösten och flera av deltagarna står nu på listan för första gången.
Den kommunlista som antogs innehåller många nya namn i toppen och också en del gamla namn. En grupp med en bra spridning av bakgrunder och kunskaper. Men framför allt en grupp som har ett gemensamt driv att göra bra vänsterpolitik i kommunen, som kan värna de landvinningar som gjorts och gå vidare och ytterligare rusta vår organisation, ideologiskt, i fråga om sakpolitisk kompetens, och i det politiska hantverket.
Ny etta på kommunlistan är Julia Löf. Julia är en av de mest pålästa och debattglada ledamöterna i Jönköpings kommunfullmäktige och en i partiet naturlig arvtagare till Jerry Hansson som lämnar kommunfullmäktige efter många år som gruppledare.
Julia:
”Tack alla kamrater för det fina förtroendet att toppa Vänsterpartiets kommunlista! Jag är otroligt glad och taggad på valrörelse med de här fenomenala kamraterna vid min sida!
Nu ska vi fortsätta arbetet vi gjort den här mandatperioden och vara den progressiva vänsterkraften med de bästa idéerna för hela Jönköpings kommun. Vi ska nå våra klimatmål, vi ska bygga en stark välfärd i hela kommunen och ta vårt solidariska ansvar för de flyktingar som nu flyr kriget till vårt land. Det gemensamma samhället bygger vi tillsammans!”
Vänsterpartiet har idag fem ordinarie mandat och tre ersättare i Jönköpings kommunfullmäktige. Partiet siktar på att öka till sex eller möjligen sju mandat.
Johan Tiger omvaldes till partiföreningens ordförande.
Vänsterpartiet Jönköpings årsmöte samlade in 2500 kronor till UNFPA, FN:s befolkningsfonds särskilda Ukraina-insamling. Krigets kaos slår hårt mot gravida och födande kvinnor i Ukraina. Gravida tvingas föda i skyddsrum, på tunnelbanestationer och på flykt. Behovet av mödra- och förlossningsvård är akut. UNFPA har personal på plats i Ukraina som jobbar för att skapa så säkra villkor som möjligt för gravida och födande under de extrema förhållanden som råder.

De tio första på kommunlistan. Från vänster Alexandra Lann, Thony Kankare, Carin Wiberg, Julia Löf, Ciczie Weidby, Kristoffer Wolke, Johanna Bergström, Pontus Pfeiffer, Daniel Lundberg. Ej i bild Tommy Andersson.

Vänsterpartiets lista i Jönköpings kommun
24 Carina Walldén
25 Gunnar Friberg
26 Inga Jonasson
(Ciczie Weidby på plats två kommer med största sannolikhet fortsätta sitta i riksdagen och då avsäga sin plats i kommunfullmäktige.)