Vem har rätt – Sturesson eller Attefall?

I år lämnades ynka två budgetförslag in till det ordinarie budgetmötet den 30 november: koalitionens och Vänsterpartiets. Det ledde till att kommunfullmäktige fattade ett extraordinärt beslut om att skjuta fram beslutet om budget till den 21 december.

Vart tog högern vägen? Från SD inte ett pip, inte ens en produkt från kansliet i Stockholm (jo, det har hänt förr).

Och vad har heltidspolitikerna Andreas Sturesson (KD) och Peter Jutterström (M) ägnat sin dyrbara tid åt?

Sturesson vill ge sken av att högern passivt inväntat förhandlingsresultatet. Det är givetvis rent båg, mer ett uttryck för politisk positionering. Alla partier har från och till surrat, sonderat, budat och på olika sätt förhandlat.

Men, frågan kvarstår: Varför har högerpartierna inte jobbat med politikens fundament, budgeten?

Det går faktiskt att göra flera saker samtidigt. Inte minst i ett politiskt parti. När telefonerna inte ringt hos Vänsterpartiet – vi kom ju in i matchen igen under slutveckan – har vi ägnat tid och energi åt att utarbeta ett budgetförslag. Inte minst för att vara redo för budgetförhandlingar med ett eventuellt styre.

Vi fortsätter att driva på. Och det märks direkt!

Nu är vi i ett nytt läge. Därmed nya beskheter från Sturesson, som (JP Debatt 28/11) anser det ”närmast förbluffande” att vi gjort en uppgörelse utan att kunna påverka politikens innehåll.

Några dagar senare (JP 5/12) hävdar partikamraten Stefan Attefall att V kommer att få ett ”betydande inflytande över beslutsfattandet”!

Under föregående mandatperiod har ett trettiotal vänsterförslag bifallits. Rekord! Varför vi med det i ryggen skulle gå in i ett samarbete utan att kunna påverka är givetvis orimligt och otänkbart.

Vi fortsätter att driva på. Och det märks direkt! I det nya budgetförslag från Samverkan för Jönköping som behandlas om några veckor finns följande V-förslag med:

• Investeringsanslaget för energieffektivisering och solceller höjs från 13,3 till 15 och därefter 20 miljoner kronor årligen.
  • Möjligheterna att lägga solceller på byggnader som ännu inte har det ska utredas.
  • Kommunen ska teckna sitt IOP-avtal med Kvinno- och Tjejjouren på fem år i stället för två för att förbättra deras förutsättningar.
  • Ett förslag på hur vi ska organisera behandling och boende på hemmaplan även för kvinnor med missbruksproblematik ska utarbetas inför nästa budgetberedning. I samband med det ska även möjligheterna till akutplatser för våldsutsatta kvinnor i missbruk utredas.
  • Bidraget till kulturföreningar ska höjas med 2 miljoner.
  • En översyn av bidragsreglerna för kulturföreningar ska genomföras.
  • Kulturskolan ska kompenseras för regeringens absurda minskning av statsbidraget med en halv miljon kronor 2023 och därefter 0,9 miljoner årligen under planperioden.

En checklista. Två kristdemokrater. Två omdömen. Vem har rätt? Vem har fel?

Julia Löf (V),

Jerry Hansson (V),