Vi ska inte överlämna barns simkunnighet till marknaden!

Idag har kommunfullmäktige fattat beslut om mer pengar till bygget av det nya badhuset.
Nu kommer fler få lära sig att simma, fler kan få uppleva kicken av att hoppa från hopptornen, fler kan motionssimma och träna och vi får flexibla bassänger för lek och hinderbanor på loven. Det tycker vi är fantastiskt bra! 🏊‍♀️
Vi i Vänsterpartiet har stor förståelse för dem som gärna hade sett att det nya badhuset innehöll äventyrsbad och relax. Det är ingen hemlighet att vi också gärna hade sett ett bredare utbud. Men badhuset vi bygger nu är en bra grund med många funktioner som är viktiga och efterlängtade. Vi stänger inga dörrar idag för framtida satsningar på äventyrsbad i vår kommun. Nuvarande Rosenlundsbad har byggts i etapper i den takt man mäktade med då. Det finns också fler bad i kommunen som har potential att utvecklas i framtiden.
Ett av förslagen som diskuterades idag var Moderaternas förslag om att låta en privat aktör bygga och driva vårt gemensamma badhus. Det tycker vi är en riktigt dålig idé. Vi anser att kommunen ska äga och driva sitt egna badhus, vilket också blir billigare över tid. Våra barns simkunnighet, vårt föreningsliv och folkhälsa är vårt gemensamma ansvar och ska inte läggas i händerna på marknaden!