I tuffa tider prioriterar vi barnen

Barnens bästa bygger framtiden sammanfattar Samverkan för Jönköpings budget. Vi har tagit ett snack med Julia Löf, gruppledare för Vänsterpartiet, om hur budgeten gör Jönköpings kommun mer jämlik, jämställd och hållbar.

Hur påverkar regeringens budget Jönköpings kommun?

Regeringen och SD skär ner i välfärden med sin budget. De lägger knappt hälften av vad SKR bedömer är nödvändigt för att klara välfärden. Vänsterpartiet lägger 20 miljarder mer än regeringen i sin skuggbudget. Det hade gett Jönköpings kommun ett mycket bättre utgångsläge för att möta behoven i välfärden och kunna satsa framåt. Nu vänder vi på varje krona för att skapa största möjliga välfärd för våra invånare. Det är ett tufft läge, men samtidigt har Jönköpings kommun bättre förutsättningar än många andra kommuner i landet.

Vad är du mest stolt över i budgeten?

Att vi inte sparar en endaste krona på barn- och elevpeng inom förskola och skola eller på förebyggande arbete för barn och unga, utan behåller de satsningar på skolsocionomer och fältsekreterare som Vänsterpartiet förhandlat fram sedan tidigare. Vi förstärker även barn- och ungdomsvården med 19 miljoner kronor för att fånga upp de barn som behöver stöd och skydd i vår kommun, vilket känns helt fantastiskt.

Det är första gången som Vänsterpartiet är med och lägger en budget för Jönköpings kommun. Hur märks det?

Satsningarna på barn och unga bidrar till en mer jämlik och jämställd kommun. Vi förstärker arbetet för att motverka mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer med fem miljoner kronor årligen. Förra året förhandlade vi i Vänsterpartiet fram att kommunen skulle kompensera kulturskolan för regeringens nedskärningar. Det blir fortsatt inga besparingar och fullt fokus på att kulturskolan ska bli mer jämlik och nå fler elever i våra prioriterade områden.

Vad mer har varit viktigt för Vänsterpartiet i budgetarbetet?

För att trygga vår välfärd är vi helt beroende av att behålla alla fantastiska medarbetare och att kunna rekrytera fler kollegor till dem. Vi ska prioritera det systematiska arbetsmiljöarbetet. Vi fortsätter också utbildningssatsningarna äldreomsorgslyftet och funktionshinderlyftet och satsar på ett nytt vårdspår. Medarbetare inom vård och omsorg ska kunna erbjudas möjligheten att jobba 80% med 90% av lönen och 100% av pensionsavsättningen från 63 års ålder. Vi ser att vi behöver skapa förutsättningar för fler att orka jobba längre och välfärden behöver verkligen deras kompetens!

Hur gör den här budgeten Jönköpings kommun mer hållbar?

Vi investerar i ny energieffektiv belysning. Vi fortsätter bygga ut solceller och cykelvägar. Vi satsar också på restaurering av våtmarker, vilket både ger nytta för den biologiska mångfalden och minskar utsläppen. Vi gör vad vi kan för att bidra till omställningen, men även här sviker regeringen och SD. Istället för att rusta och anpassa Sverige inför klimatomställningen lägger de en statsbudget som ökar utsläppen. Just nu ser Sverige ut att missa klimatmålen 2030. Det är ett katastrofalt besked i en eskalerande klimatkris.

Till sist, vad önskar du dig mest just nu?

Fred på jorden och en ny regering. Vi behöver en krispolitik som stärker välfärden, fördelar bördorna rättvist och som investerar i den nödvändiga klimatomställningen.

5 budgetsatsningar

1. Utreda fler förskoleplatser på ”nattis”
  2. Förstärkning av räddningstjänsten
  3. Temalekplatser i prioriterade områden