Rätt med vindkraftverk i Örserum

Joakim Dahlström (M) för i JP 25/2 ett något märkligt resonemang kring hållbar elförsörjning. Vindkraft kan vara hållbart men bara om det är små verk (hur små då?) som sätts upp på kommunal mark. Solceller godkänns som hållbart.

Visst är solceller klart mindre störande för omgivningen än vad vindkraftverk är. Men det behövs rätt stor yta för att få samma elproduktion som från ett vindkraftverk. De fyra vindkraftverk i Örserum som Dahlström sa nej till skulle behöva ersättas med ett över 50 hektar stort område med solceller. Till saken hör också att solceller producerar mest på sommaren när förbrukningen är mindre medan vindkraftverk producerar mest övriga delar av året.

I Dahlströms hållbara elproduktion ingår också ny kärnkraft. Vi ska inventera vårt närområde för att hitta platser för detta. Hur lätt kommer det bli att sälja in dessa platser hos de närboende?

Kärnkraft har aldrig varit och kommer aldrig att bli miljömässigt, socialt och ekonomiskt hållbart. Små eller stora reaktorer spelar ingen roll. De kräver bränsle från miljöförstörande urangruvor. Radioaktivt material ska transporteras runt och kan komma på avvägar. Driften ger radioaktivt avfall som måste lagras säkert i tusentals år.

Gruvverksamhet och reaktorbyggnader medför koldioxidutsläpp. Olyckor, attentat och militära angrepp kan få katastrofala följder. Som inte detta skulle vara nog så är det också dyrt, det vill säga inte ekonomiskt hållbart.

Kostnaderna för de pågående, stora reaktorbyggena i Finland, England och Frankrike förskräcker. I stället förespråkar nu kärnkraftskramarna små modulära reaktorer, SMR. Genom att i fabrik bygga monteringsfärdiga reaktorer ska både byggtid och kostnader hållas nere, har man tänkt sig. Det finns en uppsjö av olika typer av SMR på olika ritbord. I USA har nu en av tillverkarna fått en av sina varianter godkänd.

Den förväntas finnas på plats om sju år. I dag beräknas den kunna producera el för 120 öre per kWh. Svensk vindkraft byggs för 35 öre på land och 55 öre till havs och går betydligt fortare att få på plats.

Lokal elproduktion med många mindre enheter gör elförsörjningen mindre sårbar och ger lägre överföringsförluster. Utvecklingen av lagringsteknik går fort framåt, även teknik för effektbalansering. Utformningen av elsystemet kräver förstås en viss statlig medverkan så vi får hoppas att verkligheten kommer i kapp vår regering även på den här punkten.

Vänsterpartiet har, förutom att bejaka vindkraft, gjort en insats för att skynda på installation av solceller på kommunens byggnader. Nu ska alla befintliga byggnader som inte redan har solceller inventeras. Alla tak som är möjliga att förse med solceller ska få sådana.

Thordis Samuelsson (V)

Ersättare i Kommunstyrelsen