Så ska vi få mer vänsterpolitik i Jönköping

Samverkan för Jönköping – så heter det avtal mellan S, C, L, V och MP som ger en styrande majoritet i Jönköpings kommun de kommande fyra åren. Vänsterpartiets gruppledare Julia Löf är nöjd med avtalet och ser goda möjligheter att få igenom vänsterpolitik.

Vad i avtalet ger dig förhoppningar om mer vänsterpolitik?

– Det har varit helt avgörande för oss att politiken som det här styret ska genomföra lutar åt vänster. Därför är det väldigt roligt att alla fem partierna är överens om en övergripande politisk plattform som är starkt präglad av jämlikhet, jämställdhet och klimatomställning.

– Vi håller just nu på att ta fram ett gemensamt kommunprogram som ska visa vad samverkanspartierna vill åstadkomma under mandatperioden. Där kommer många av våra förslag att vara med. Den kommunala budgeten ska också tas fram gemensamt.

Vad vill Vänsterpartiet göra för att få en mer jämlik kommun?

– Jämlikhet innebär att alla ska ha möjlighet till ett gott liv, från vaggan till graven. Det kommunen kan påverka handlar om förskola, skola, äldreomsorg, kultur, fritid, miljö, klimat och tillgång till kollektivtrafik, dricksvatten, grönområden och andra nyttigheter.

Alla barn i förskola och skola som behöver särskilt stöd ska få det. Vänsterpartiet har bland annat bidragit till att ett antal skolsocionomer har anställts. Deras uppgift är främst att få tillbaka elever med hög frånvaro till skolan. De ska utreda orsakerna till frånvaron och se till att rätt åtgärder sätts in.

Elevhälsoteamen behöver förstärkas ytterligare så att de kan jobba mer förebyggande.

– Vi vill införa en kulturgaranti i skolan och göra kulturskolan mer tillgänglig.

– Den som lever sitt liv med en normbrytande funktionalitet ska ha samma möjlighet till ett gott liv som alla andra. Vi vill förbättra möjligheten att få kontaktperson eller ledsagare för dem som bor på service- eller gruppboende.

I äldreomsorgen krävs krafttag för att få en hållbar personalsituation. Vänsterpartiet föreslår att kommunen ska ta ett helhetsgrepp och utreda vad som kan få unga att söka sig till yrket och befintlig personal att stanna kvar. Det finns mycket erfarenhet att hämta från andra kommuner som rör inflytande över arbetets organisering, arbetstidsförkortning, fysisk arbetsmiljö, fortbildning, lönesättning med mera.

Hur ser du på möjligheterna att nå de miljö- och klimatmål som finns i kommunens hållbarhetsprogram?

– Att begränsa klimatförändringarna är ett måste om vi ska kunna ha ett gott liv. Vi kommer att vara en aktiv och stark kraft i den trafikstrategi som ska tas fram. Där måste målet vara att underlätta för kollektivtrafik och cykel. Vi värnar grönområdena som är viktiga både för människors välbefinnande och för anpassning till det förändrade klimatet. Allt byggande som kommunen kan påverka måste bli mer klimatvänligt. Vi jobbar för mer träbyggnader, energisnåla hus, installation av solceller och mer återbruk och återvinning.

Till sist, hur ska ni få med er övriga partier på era förslag?

– Alla våra förslag ryms inom den överenskomna plattformen. Nu ser vi till att ha genomarbetade underlag och goda argument med oss när budgeten ska tas fram. Allt kan naturligtvis inte bli genomfört direkt men vi är envisa.

Julia Löf intervjuades av Thordis Samuelsson

5 vänstersegrar

• HVB för missbrukande kvinnor
  • Femårigt avtal med kvinnojouren