Därför går jag in i politiken – igen

Vi behöver bröd – men också rosor!

I samband med valet 2022 gick jag i pension från kommunpolitiken. Dryga trettio år räcker, kan tyckas. I dessa mörka tider, med kalla och reaktionära vindar, träder jag åter in som förtroendevald.

Varför?

När ytterhögern proklamerar ett ideologiskt färgat kulturkrig viftar många nonchalant och aningslöst med vit flagg. Kultur har olycksaligt förpassats till politikens utmarker. Det är dessvärre högst troligt att de angrepp på medier, folkbildningen, biblioteken, konsten, kulturens institutioner och utövare vi upplevt under senare tid bara är en början.

Det går inte att passivt stå vid sidan om och betrakta detta förfall.

Verksamheterna inom kultur- och fritidsnämndens hägn är för mig bärande inslag i en progressiv välfärdspolitik. Dess kraft och betydelse har underskattats. Svaret på nedrustning av strukturer, attacker på frihet, former och innehåll bör vara konsekvent upprustning. Låt oss leva efter den klassiska devisen bröd och rosor!

I tider av ökad brutalisering bör vi betänka Sven-Eric Liedman kloka ord om ”kulturens uppgift att övervinna människans primitiva impulser”. Den problematiserar, ger perspektiv och insikter – givna inslag i ett demokratiskt rotsystem. Det är med levande demokratiska och humanistiska förhållningssätt vi utvecklar det goda samhället.

Jönköping har ett starkt föreningsliv och ett rikt kulturutbud. Men, förutsättningarna att ta del av och utöva kultur skiljer sig åt. Det handlar om vem man är och var man bor; om klass, kön, etnisk bakgrund och geografi.

Rådande ojämlikhet besvarar vi med att stärka kulturens infrastruktur och civilsamhället; med fritidsgårdar, mötesplatser, replokaler och offentliga arenor. Det ska ges goda möjligheter att ta del av och aktivt skapa runt om i vår vidsträckta kommun.

Att dumsnåla på kultur- och fritid kan stå sig dyrt. Att investera och satsa ger oss styrka inför framtiden.

22 februari begicks debuten på i kultur-och fritidsnämndens sammanträde. Det var inspirerande!

Jerry Hansson (V)

Nybliven ledamot i kultur- och fritidsnämnden, Jönköpings kommun

27 februari 2024