Ilona Szatmári Waldau gästade Jönköpings 1 maj

Vilken 1 maj det blev! Tillsammans fyllde vi Rådhusparken och Jönköpings gator med solidaritet, styrka, kamp och fest!
Årets paroll var ”Ta tillbaka kontrollen! Klimatet – Välfärden – Trygga jobb.” Politiken måste ta ansvar nu och bryta med högerpolitikens alla utförsäljningar och nedskärningar. De stora samhällsproblemen kommer inte att lösas av marknaden.
Huvudtalare var Ilona Szatmári Waldau, riksdagsledamot från Uppsala, skattepolitisk talesperson, EU-kandidat och ledamot i EU-nämnden. Även appeller från Mikael Ekvall, vårt regionråd och Farah Alshehri, Ung Vänster.
Jerry Hansson och Carin Wiberg var konferencierer.
Musik med bandet Evialla som spelade visor och folkmusik från hela världen. Bandet består av Kerstin Lindberg, Veronika Lavrova Gustavsson, Yvonne Londos och Gabriel Djärf. 🎸🎶 Huskvarna Musikkår spelade med oss under första maj-tåget.
Badaboom balloons och Trixie pixie paint. Martin och Melinda körde ballongtwistning och ansiktsmålning till alla barn.
Årets insamling gick till UNRWA och deras hjälparbete i Palestina. UNRWA är FNs hjälporganisation för palestinska flyktingar och är den hjälporganisation som har det mest träffsäkra arbetet för att nå fram med hjälp på Gazaremsan men har också ett vidare arbete på Västbanken och i flyktinglägren i Jordanien, Libanon och Syrien.
Upp till kamp!