Enskilda medborgare får ta smällen när skolmarknadsliberala aktörer inte längre känner för att driva skola i Jönköping. Den ”lyxen” när det inte passar har inte kommunala skolor. Så ska det naturligtvis inte heller vara. Nu blir det upp till kommunen att ordna plats för kommande och eventuellt nuvarande elever.
Detta har hänt förut och nu händer det igen.
Denna gång är det Thoréngruppen som monterar ned gymnasiet på Skolgatan. Många Jönköpingsbor minns säkerligen John Bauergymnasiets nedläggning, så väl som Kitas gymnasieskolas sorti.
Det svenska skolsystemet har under snart 30 år gått från en statlig angelägenhet till ett system byggt på konsumtion och valfrihet. Bruket av ekonomiska termer när man kritiserar skolan för att inte vara effektiv är vanligt.
Själva effektivitetsdebatten handlar i stort om att även skolan, helt i Milton Friedmans anda, hamnat i ett läge där marknaden är bättre än staten på att bedriva effektiv undervisning och skola. Sättet marknaden i detta fall närmar sig skolverksamheten är att beskriva den som ineffektiv, samtidigt som man presenterar lösningen Tanken på det offentliga som ineffektivt är sprungen alltså ur just Friedman, med tillägget att marknaden står för lösningen.
Synen på medborgaren som konsument är tyvärr inte ovanlig. Det rör sig om en ny form av identitet. Människor i samhället har länge varit konsumenter men har sällan eller aldrig, identifierat sig som just konsumenter vad gäller utbildning eller annan offentlig service.
Det har rört sig om en medborgerlig rättighet att slippa detta. I ett samhälle där eleven i egenskap av konsument väljer skola, men att effekterna därav får hanteras av den samme i egenskap av medborgare, är ytterst olycklig. Med detta menar vi i Vänsterpartiet att det finns en skillnad mellan valfrihet att välja skola, och hur själva utfallet blir hos medborgaren och samhället.
Nu är det ytterligare ”skolkonsumenter” på Thorén som får ta smällen. Men för skolmarknadsliberala krafter är en elev inte en elev, utan en kund – helst lönsam
Men Vänsterpartiet anser fortfarande att det handlar om medborgare, som har rätt till utbildning och undervisning.
Thony Kankare, Vänsterpartiet