Lokalt jämställdhetsarbete gör skillnad

Idag på den internationella kvinnodagen är det viktigt att inte bara reflektera över globala jämställdhetsutmaningar, utan också att ta en närmare titt på det lokala planet. I Jönköpings kommun finns det både framsteg att fira och utmaningar att arbeta vidare med när det kommer till att främja jämställdhet och inkludering.

Jönköpings kommun är en stor och kvinnodominerad arbetsplats. En viktig del i arbetet för att vara en jämställd arbetsgivare är lönepolitiken. Det är mycket glädjande att det nu inte finns några osakliga löneskillnader för lika arbete, alltså arbete av samma typ, ansvar och tyngd.

Vi i Samverkan för Jönköping arbetar för att lönegapet mellan kvinnor och män ska fortsätta minska. Lönegapet är den skillnad i medellön som återstår när hänsyn tagits till att kvinnor och män ofta befinner sig inom olika yrkesområden i kommunen. Tack vare en långsiktig politisk prioritering för jämställda löner har lönegapet minskat varje år och från det att mätningarna började år 2012 har lönegapet minskat från 3,63 till endast 0,25%, vilket är en viktig framgång!

Ett avgörande steg mot jämställdhet är att säkerställa lika tillgång till utbildning och arbete för kvinnor och män. Genom att investera i utbildning och yrkesutveckling för kvinnor ökar deras möjligheter till ekonomiskt oberoende och självständighet. Jönköpings kommun arbetar framgångsrikt med verksamheten Egenkraft som riktar sig till utrikes födda kvinnor som är 20 år eller äldre och som är intresserade av arbete eller att påbörja en utbildning. Över 500 kvinnor deltog i Egenkraft under 2023.

Vi fortsätter utbildningssatsningarna äldreomsorgslyftet och funktionshinderlyftet och satsar på ett nytt vårdspår. Medarbetare inom vård och omsorg kan nu erbjudas möjligheten att jobba 80% med 90% av lönen och 100% av pensionsavsättningen från 63 års ålder. Vi har infört kostnadsfria arbetsskor till medarbetarna inom äldreomsorgen och funktionshinderomsorgen.

Vi satsar på friskvård på arbetstid för hemtjänstpersonal för att främja en god arbetsmiljö inom kvinnodominerade yrken.

Vi måste också adressera de strukturella orsakerna till ojämställdhet, såsom könsstereotyper och traditionella normer som begränsar både kvinnors och mäns valmöjligheter. Genom att aktivt arbeta för att bryta dessa mönster kan vi skapa ett mer inkluderande samhälle där alla individer ges möjlighet att blomstra oavsett kön eller könsidentitet. Ett gott exempel är räddningstjänstens strategiska jämställdhetsarbete för att öka andelen kvinnliga operativa brandmän, som nu är 14%. Den siffran vill vi förstås öka ännu mer, men den blir desto mer imponerande när det visar sig att Jönköpings kommun ligger i Sverigetoppen och främst bland större jämförbara kommuner. Det visar att lokalt jämställdhetsarbete gör skillnad!

Vi är stolta över de viktiga steg vi i Jönköpings kommun tar mot att förverkliga det jämställda samhället. Samtidigt är det viktigt att också erkänna och stödja det arbete som görs av civilsamhället för att främja jämställdhet och trygghet. Genom att arbeta tillsammans kan vi skapa en mer rättvis och jämställd framtid för alla invånare i Jönköpings kommun. I dag firar vi framgångarna, men lovar också att fortsätta kämpa för kvinnors rättigheter och möjligheter varje dag framöver.

Julia Löf (V)

Ordförande i personalutskottet, Jönköpings kommun

Ann-Marie Nilsson (C)

Mona Forsberg (S)