Så behöver Jönköpingsbor ställa om

Svar till studiecirkeldeltagarna i Klimatet – vad händer, JP 15/1.

Vi är lika frustrerade som ni över att klimatomställningen går så långsamt. Många politiker, däribland nuvarande regering, verkar inte inse lägets allvar.

Det finns också många starka ekonomiska intressen, som olje- och gasproducenter och kärnkraftsindustrin. De bedriver ett enormt lobbyarbete för att vinna politiken för sin sak.

Vi är fullt medvetna om att de åtgärder som måste till här och nu för att vi ska klara klimatmålen kommer att påverka våra sätt att leva. Vi påverkas olika mycket och på olika sätt beroende på vårt utgångsläge. Undersökningar visar att människor är beredda att stödja klimatåtgärder och ändra sin livsstil för klimatets skull, under två förutsättningar. De åtgärder som ”drabbar” dem ska ha uppenbar påverkan på klimatet och de ska upplevas som rättvisa.

Vänsterpartiet har i en motion i riksdagen om klimathandlingsplanen föreslagit 83 åtgärder som tar oss närmare klimatmålen och gör det på ett rättvist sätt. Det senare innebär exempelvis att Norrlandskommuner som förser oss med naturresurser skulle få del av vinsterna från dessa. Eller att de som inte har tillgång till kollektivtrafik kan kompenseras när bränsleskatterna höjs.

Vi ser att elektrifiering av transporter och industriprocesser är nödvändigt för att bli av med fossilbränslena. Men att köra på som vanligt, fast med el, kommer inte att lösa våra klimat- och miljöproblem och få oss att hålla oss inom de planetära gränserna. Det krävs stora samhällsförändringar och politikens uppgift är att få dem på plats, att göra ett klimat- och miljövänligt och samtidigt gott liv för alla möjligt.

Bland de 83 punkterna i Vänsterpartiets förslag till klimathandlingsplan finns exempelvis åtgärder för energibesparing, energieffektivisering och ökad återvinning, stöd till förnybar energi och energilagring samt lagstiftning för att underlätta eller tvinga fram saker som är bra för klimatomställningen.

På kommunnivå har vi bara rådighet över kommunens egen verksamhet och delar av samhällsplaneringen. I Jönköpings kommun finns ett program för hållbarhet som innehåller många bra åtgärder på klimat- och miljösidan. Vi i Vänsterpartiet ska se till att åtgärderna genomförs.

Vi var med och beslutade om att inte bygga på brukningsvärd jordbruksmark. Vänsterpartiet har drivit fram mer pengar till solceller på kommunala byggnader. Tillsammans med övriga partier i Samverkan för Jönköping står vi bakom och driver satsningar för återställning av våtmarker, mer cykling och återbruk för att underlätta för invånarna att ställa om.

Kommunens insatser för att spara energi ledde förra året till 12 miljoner sparade kilowattimmar. Det motsvarar 10 procent mindre elförbrukning och 8 procent mindre fjärrvärme. Rena vinsten också rent ekonomiskt eftersom det mest har handlat om att justera i befintliga anläggningar. Här finns en stor potential och nu går vi vidare med investeringar för en effektivare energianvändning.

Avslutningsvis vill vi tacka för ert engagemang! Med den klimatmotsträviga regering vi har nu betyder en aktiv folkopinion mycket. Tillsammans kan vi sätta tryck på regeringen.

Julia Löf

Thordis Samuelsson